Miroslav Novák: Komentář k maloobchodním tržbám – červen 2021

06.08.2021 7:29 | Komentář

Silná spotřebitelská důvěra, velmi solidní situace na pracovním trhu a postupné rozvolňování úspor domácností do spotřeby budou hrát důležitou roli pro pokračující oživení maloobchodu ve druhé polovině letošního roku. A situace by se měla začít postupně zlepšovat i v segmentu ubytování a stravování, kde bylo zatím oživení výrazně pozvolnější.

Miroslav Novák: Komentář k maloobchodním tržbám – červen 2021
Foto: Archiv MN
Popisek: Ing. Miroslav Novák, analytik společnosti AKCENTA CZ

Obchodníkům se v červnu dařilo, ačkoliv meziměsíční růst tržeb o 0,6 % nebyl již zdaleka tak silný jako v květnu. To bylo dáno především tím, že od května většina obchodů fungovala již v téměř normálním režimu. Zároveň již se většina sortimentních skupin maloobchodu dostala na před-pandemické úrovně a prostor pro velmi rychlý růst tržeb se tak v tomto směru částečně vyčerpal.

V meziročním srovnání maloobchodní tržby vzrostly o 7,2 %, respektive o 7,1 %, což je rovněž velmi solidní číslo. Téměř 10 % růst tržeb se týkal nepotravinářského zboží, ale slušný meziroční růst si připsali i prodejci pohonných hmot a potravin. A dařilo se i prodejcům motorových vozidel, kde tržby vzrostly o 17,7 %.

Prudce v červnu v meziročním srovnání rostly především prodeje počítačů a komunikačních zařízení (24,0 %), kosmetika (11,4 %) či oděv a obuv (10,8 %). Prodeje oděvů a obuvi se tak již vrátily na průměr roku 2019, avšak to se týká května a června. První měsíce letošního roku byly v této sortimentní skupině velmi slabé a nelze příliš očekávat, že by druhá polovina letošního roku přinesla plnou kompenzaci špatného začátku roku.

Velmi silnou růstovou dynamiku si v červnu opět připsaly internetové obchody (14,5 %). Meziroční tempo prodejů přes internet sice v posledních měsících zpomalilo, což je však především důsledek extrémně silné statistické základny z loňského roku.  Rozhodně tak na základě červnových čísel nelze říci, že poptávka nákupů zboží přes internet slábne. Naopak trend přesunu nákupů zboží z kamenných obchodů na internet a prostřednictvím zásilkové služby pokračuje. Dynamika prodejů přes internet z posledního roku však byla neudržitelná.

Silná spotřebitelská důvěra, velmi solidní situace na pracovním trhu a postupné rozvolňování úspor domácností do spotřeby budou hrát důležitou roli pro pokračující oživení maloobchodu ve druhé polovině letošního roku. A situace by se měla začít postupně zlepšovat i v segmentu ubytování a stravování, kde bylo zatím oživení výrazně pozvolnější.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: PV

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Kokain, tráva nebo špiritus?

15:49 Jiří Paroubek: Kokain, tráva nebo špiritus?

To už nedávají ani ti největší a nejzaslepenější podporovatelé vlády z řad komentátorů a expertů. Ne…