Pravidelnou letní odstávku doplnilo i nucené zastavení výroby v důsledku nedostatku komponent nutných k finalizaci automobilů. Jak už naznačily dříve zveřejněné počty vyrobených automobilů, bylo letošní léto pro dotčené výrobce a jejich dodavatele extrémně slabé. Celkově se dostal automobilový průmysl téměř 16 % pod úroveň loňského srpna, respektive 12 % pod úroveň roku 2019.
Zatímco meziměsíční výsledky jednotlivých průmyslových oborů byly v srpnu veskrze slabší (z významnějších byla výjimkou byla jen výroba PC), meziroční čísla vypadají stále ještě většině pozitivně. Slibná jsou na první pohled i meziroční tempa u nových zakázek (celkově +6,2 %) s výjimkou výroby aut, kde došlo v posledním měsíci k prudkému poklesu, který je poprvé za poslední rok srazil dokonce pod úroveň roku 2019. Problémem automobilek však není poptávka, ale nedostatek komponent pro výrobu, který prodlužuje dobu dodání nových vozů na trh.
Dá se říct, že průmysl má stále vysokou zásobu objednávek, avšak stále více naráží na problém jejich finalizace. Stále se – ještě více než rok po startu pandemie – potýká s nefunkčními dodavatelskými řetězci, komplikovanou a drahou logistikou, vysokými cenami surovin a v neposlední řadě s nedostatkem pracovníků.
Slabší letní čísla z průmyslu se nepochybně odrazila i na celkovém výkonu ekonomiky ve třetím čtvrtletí. Ekonomika sice dál nejspíše zrychlovala, avšak jen díky rozvolněným službám, zatímco průmysl ji už nejspíš začal brzdit. Přesto by celoroční růst HDP měl letos překonat hranici 3 %. Konjunktura však v důsledku nepříznivého vývoje cen komodit včetně energií bude dál spojena s - na tuzemské poměry - vysokou inflací, respektive s rychle rostoucími náklady ve výrobě.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV