Zbyněk Fiala: Soumrak dieselu

06.04.2017 11:15 | Zprávy

Vysoké denní poplatky, a třeba i úplný zákaz vjezdu do některých měst, to je perspektiva osobních aut se vznětovými motory. Nejnovější příklad chystá britská vláda. Strašlivé pokuty za podvádění odhlasoval Evropský parlament.

Zbyněk Fiala: Soumrak dieselu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Bývalo to levnější, ale výhody jsou pryč. Dieselové motory budou muset být podstatně dražší, aby skutečně dodržely přísné emisní limity podle realističtějšího měření WLTP, které se zavádí od září. Pokud by výrobci znovu zkusili podvádět, může jim být napařena pokuta (v přepočtu) až 750 tisíc korun za jedno takové auto, rozhodli nyní poslanci Evropského parlamentu. Už v lednu přitom světem proběhla zpráva, že podle nové metody měření – jak si to ověřila firma Emissions Analytic – by testem neprošlo 97 procent nových dieselových vozů.

Škoda zatím upravuje software 400 tisíc vozů, aby z něj odstranila šidící prvky. Podle generálního ředitele Volkswagenu Bernharda Maiera se chystají řešení i pro další modely. Hovořil o tom při setkání s českým premiérem Bohuslavem Sobotkou. Odškodnění postižených českých zákazníků se prý nechystá.

Co se však chystá, to jsou vyšší výdaje řidičů. Diesely budou platit nejvyšší sazby tam, kde se vjezd reguluje nějakou formou mýta. V Německu jsou jen malé rozdíly v připravovaných sazbách (spustí nejspíš až příští rok), zato londýnský starosta Sadiq Khan ohlásil, že za vjezd do vnitřního Londýna budou některá auta platit (v přepočtu) až 750 korun. Tyto prohibitivní poplatky budou zavedeny až roku 2019, ale už od příštího roku tam nebudou povolovány žádné dieselové taxíky.

Londýn se tak přidává k městům, která se chtějí dieselu zbavit. Města Paříž, Madrid, Atény a Mexiko už loni oznámily, že chystají zákaz vjezdu nafťáků od roku 2025.

Dieselgate, rozpoutaný odhalením, že nic takového jako „čistý diesel“ neexistuje, soustředil pozornost na rozsah zdravotních škod způsobených vysokými emisemi vznětových motorů. Samotný Dieselgate se točil kolem násobně vyšších emisí oxidů dusíku, než bylo deklarováno, ale jsou tam také drobné částice sazí.

Ty samotné dávají plicím slušně zabrat, ale zároveň jsou nosiči dalších jedů, které se na nich zachytí a pronikají jejich prostřednictvím hluboko do organismu. Světová zdravotnická organizace už loni odhadla počet předčasných úmrtí v důsledku emisí z dieselových motorů na 3 miliony osob ročně. Číslo vzniklo na základě průzkumu ve 3 tisících měst světa.

S vlivem na oteplování planety je to však složitější. Saze ve vzduchu způsobují částečné zastínění slunečního svitu, to je pozitivní, ale samy zachycují sluneční energii a způsobují oteplování atmosféry ve výšce od dvou do šesti kilometrů, a to je špatné. Nejhorší je, když se snesou na ledovce a způsobují jejich odtávání.

Částice síry, které v plicích jednoznačně škodí, na druhou stranu odrážejí sluneční záření v atmosféře, takže působí proti skleníkovému efektu. Souhrnný efekt je obrovský. Pokud se tomu dá věřit, podle jedné studie z roku 2009 (citované MIT Technology Review) oblaka z částic menších než jeden mikron (tisícina milimetru) snižují skleníkový efekt skoro o polovinu. (Napadá mne nekorektní ptákovina - Kdo kašle na oteplování, kašle správně.)

Ale také zákazy vjezdu dieselových vozidel do centra některých měst mohou mít ještě další pozitivní efekty. Když o tom starostové zmíněné čtveřice světových měst jednali, ten mexický viděl impulz pro rozvoj veřejné dopravy, zatímco ten athénský se zahleděl ještě dál. Uvažoval o úplném zákazu vjezdu aut do města, aby se veřejný prostor, kterého se zmocnily, vrátil obyvatelům.

Londýnský starosta, který chce výrazně zpoplatnit vjezd dieselu do centra už od roku 2019 a později do celého Londýna, je předskokanem, na kterého chce navázat i britská vláda. Chystá se opatření pro omezení vjezdu dieselových aut do 35 měst Spojeného království, někde jen prostřednictvím poplatků a jinde úplně. Aby taky nežili jen Brexitem…

Zbyněk Fiala

Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Krutáková byl položen dotaz

Jak bude to zálohování fungovat v praxi? A je to už definitivní věc?

Dobrý den, to budu muset pet lahve nebo plechovky vracet v původním stavu, tzn. nesešlapané apod.? Někdo tvrdí, že budou muset dokonce mít i etiketu. To jako fakt? Proč se ptám na tu deformaci, jestli je to tak, tak nevím, kde je mám skladovat a vůbec mi celý ten systém záloh přijde nesmysl. Podle m...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Lidovecké konce

15:16 Jiří Weigl: Lidovecké konce

Blíží se konec pro naši zemi nepříliš úspěšného roku. Všeobecná nejistota je ohromná, budoucnost prů…