„Nepřijatelné.“ Průmysl trpěl, teďka od unie toto? Radek Špicar není spokojen

17.03.2023 10:45 | Rozhovor

Navrhovaná emisní norma Euro 7, kterou by ráda zavedla Evropská komise, nedává žádný smysl. PL to řekl viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Donutit automobilky investovat desítky miliard euro na zlepšení spalovacích motorů, které se stejně zakážou, je podle něho nelogické. Náročná norma Euro 7 by navíc znamenala faktický konec malých osobních aut. „Například Fabia nebo Kamiq ze Škodovky by musely zdražit natolik, že by se staly neprodejné,“ uvádí Špicar s tím, že by nastalo i propouštění lidí, kteří se podílí na výrobě. Zasáhlo by to stovky českých firem.

„Nepřijatelné.“ Průmysl trpěl, teďka od unie toto? Radek Špicar není spokojen
Foto: pixabay.com
Popisek: Výroba automobilů - ilustrační foto

Začalo se hodně mluvit o emisní normě Euro 7. Ministr Kupka to označuje za nepřijatelné. Nakolik je nyní reálné, že to od července 2025 začne platit?

Jsme přesvědčeni o tom, že tak jak to Evropská komise navrhla, je to naprosto nepřijatelné. Z mnoha důvodů je to nereálné. Od okamžiku co jsme zjistili, co návrh všechno obsahuje, se tím zabýváme a jsme rádi, že je v té věci česká vláda velmi aktivní a vidí to podobně jako my. Důležité je, že vláda je aktivní tak jak je potřeba, tedy že to není o pouhé kritice nebo nadávkách na národní úrovni, ale ví, že boj se povede na úrovni EU. Stejně tak si vláda uvědomuje, že pokud bychom v tom zůstali sami, nemůžeme vyhrát a je nutné vytvořit dostatečně silnou koalici, která bude mít moc k tomu, aby se podoba normy Euro 7 výrazně změnila. Budeme v tom vládu všemožně podporovat, protože se to opravdu změnit musí.

Experti už varovali, že by přijetí normy v této podobě znamenalo konec malých aut, zdražení všech ostatních, přičemž ceny vyletěly nahoru už teď v posledních letech. Viděno selským rozumem, jaký smysl dává zpřísňovat emisní normy, když od roku 2035 mají spalovací motory skončit?

Ptáte se velmi správně. Když pominu technické důvody, proč je uvedení této normy do praxe nereálná v takto krátkém časovém horizontu, tak hlavní důvod je přesně ten, který naznačujete. Automobilový průmysl se již smířil s tím, že jsme na cestě k čisté mobilitě a cíl v roce 2035 bude pro autoprůmysl nesmírně komplikovaný a drahý. V této situaci opravdu nechápeme, proč na této složité a ambiciózní cestě nám Evropská komise chce hodit do cesty takovou normu. 

Automobilky v posledních letech trpěly covidem, zpřetrhanými dodavatelskými řetězci, nedostatkem čipů, nyní válkou na Ukrajině a vysokou inflací a do toho mají ze svých rozpočtů vytáhnout další desítky miliard euro na zlepšování spalovacích motorů, které budou stejně za pár let zakázané. To prostě nedává žádný smysl. Kdyby na tom Evropská komise chtěla trvat, musí to být minimálně technicky udržitelné, když už ne finančně. Pokud by ani Evropská rada ani Evropský parlament nebo Komise sama návrh nezměnili, speciálně pro český automobilový průmysl by to bylo velmi nepříjemné. 

O jaké konkrétní důsledky by se jednalo?

Například Škoda, která vyrábí značné množství menších levnějších vozů, které jsou pro zákazníky velmi atraktivní, by s největší pravděpodobností tyto auta přestala vyrábět. Jde o vozy, na kterých marže není dramaticky vysoká a kdyby do toho automobilka musela promítnout vícenáklady spojené s novými technologiemi, které by vyžadovala norma Euro 7, tento typ vozů by zdražil natolik, že by se staly neprodejnými. Výroba by skončila, což se ve Škodovce může týkat vozu Fabia nebo Kamiq a vedlo by to k propouštění lidí, kteří na nich pracují. Netýkalo by se to samozřejmě pouze těch, kteří ve finále skládají vozy dohromady, ale i v rámci stovek dodavatelských firem, které tyto modely vozů živí.

Zatím tedy není přesně jasné, co a kdy přesně začne platit. Pro automobilky taková nejistota asi není úplně to, co by si přály. Musí upravit výrobu, investovat obrovské částky.

Máte naprostou pravdu. Obecně v byznysu platí, že předvídatelnost a stabilita podnikatelského prostředí je naprosto klíčová. Jestli se něčeho speciálně v posledních letech automobilovému průmyslu nedostává, tak je to stabilita a předvídatelnost. Do jisté míry za tím jsou věci, které nikdo nedokáže ovlivnit jako zmiňovaná válka na Ukrajině nebo pandemie covidu, ale zároveň k tomu regulace také nepřispívají. 

Radek Špicar

Nejhorší co by se mohlo stát je, že by se dlouhodobé strategické plány měnily z roku na rok. Že se jeden rok odsouhlasí směřování k čisté mobilitě a začne to v roce 2035, automobilky tomu přizpůsobí své plány a strategie a za dva roky by se řeklo: ne, musíme jít jiným směrem, tohle je slepá ulička. Proto od samého začátku říkáme, že potřebujeme technologickou neutralitu. Nesmí se říkat, že jediný možný způsob, jak se dostat k čisté mobilitě je elektromobilita. Od samého začátku jsme zcela konzistentní a říkáme, že musíme dát šanci všem rozvíjejícím se technologiím, které nás mohou dostat k čisté mobilitě, ale ve finále musí trh a zákazník rozhodnout, která z těch technologií se ukáže jako nejživotaschopnější. Nelze všechno sázet na elektromobilitu. Je tady vodík a je potřeba prozkoumat jeho možnosti. Rozvíjejí se syntetická paliva, tak jim také pojďme dát šanci a třeba tam bude potenciál. 

Pokud jde o směr směřující ke konci klasických spalovacích motorů, to považujete za jisté?

Počítáme s tím, že to přijde a ověříme kdy je reálné se k tomu dostat. Aby se ale říkalo, že ne, že zůstaneme u fosilních paliv, to bych považoval za zničující a znejišťující pro automobilový průmysl. Je to správná cesta i z hlediska světových trendů. K čisté mobilitě směřují Spojené státy, Velká Británie nebo Čína a je to správné. Evropa pouze na této cestě podle našeho názoru dělá nelogické kroky, jako je například Euro 7 a to se prostě nesmí stávat. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radim Panenka

Ing. Josef Bernard byl položen dotaz

Vaše ,,pomoc" živnostníkům

Jak nám má pomoci odložení plateb na pojištění, když zálohy stejně tak či tak budu muset uhradit? Paradoxně když se mi nebude v podnikání dařit, tak kde pak vzít peníze na zaplacení záloh, které jste dost zvýšili? Nemyslíte, že by bylo prospěšnější, kdybyste je nezvyšovali? Tvrdíte, že je to kvůli d...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Nevěřil jsem.., Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseFleiszner , 17.03.2023 13:37:10
Když jsme ještě patřili na "Východ" tak jsme byli jeho vrcholem. Dalo se tu sehnat i zboží ze Západu (Tuzex) nebo luxusní potraviny (ESO). Pak jsme se dostali na "Západ", kde jsme jeho konečníkem. K tomu všemu se "Západ" ekonomicky i bezpečnostně sám likviduje (zelené šílenství, islámem nakažený černoši, Ukrajina, 20 pohlaví, rušení matematiky na středních školách, kvóty na ženy apod.) "Východ" má suroviny, vývoj, technologie, průmysl, nezatěžuje se autodestrukčním green dealem. Spolupráci s jinými zeměmi nepodmiňuje přijetím nějakých pochybných morálních hodnot a politického pohledu na svět. Východ dělá kšeft, západ politiku. Východ bohatne, západ řeší adopci pedofilů..... Když jsem četl Souostroví Gulag - nevěřil jsem, že mohlo být ruské vedení tak debilní - bylo. Teď, když vidím vedení EU a jejich přisluhovače, tak to chápu.

|  5 |  0

Další články z rubriky

Pavel vyprávěl na škole o USA. Markétě Šichtařové se nezamlouvá, že se studenti neozvali

18:30 Pavel vyprávěl na škole o USA. Markétě Šichtařové se nezamlouvá, že se studenti neozvali

INVENTURA MARKÉTY ŠICHTAŘOVÉ Na debatě se studenty prohlásil prezident Petr Pavel v souvislosti s ne…