Jak jste spokojen s vyjednáváním o složení nové vlády?
Jednání probíhala velmi korektně a věcně. I díky tomu se podařilo rychle – dokonce v rekordním čase – shodnout na samotném programu koalice i na struktuře vlády, tedy rozdělení resortů pro jednotlivé politické strany.
Občanští demokraté nebudou mít ministra zahraničí, vnitra a školství, za to obsadí například posty ministrů zdravotnictví, spravedlnosti, obrany i dopravy a financí. Je rozdělení férové? Jak moc podle vás musela ODS ustupovat?
ODS vstupovala do jednání s představou, která se z velké části naplnila, získali jsme řadu silných a klíčových resortů. Proto pokládám výsledek za velmi rozumný a pro ODS uspokojivý. Koneckonců podobně to vidí i širší vedení, výkonná rada, která v končícím týdnu koaliční dohodu i vládní program jednoznačnou většinou schválila. Je navíc jasné, že v oblasti zahraniční politiky bude mít vždy důležité slovo premiér.
Vy sám jste kandidátem na ministra dopravy. Jedním z nejpalčivějších témat jsou české dálnice. ODS v opozici dosud kritizovala pomalé tempo a malé množství výstavby dálnic. V čem tkví problém podle vás? Jak konečně zlepšit současnou situaci?
Já nechci předbíhat, ještě nejsem ani oficiálně navržen. Ale mohu na tuto otázku odpovědět z pozice radního Středočeského kraje pro dopravu, pro kterého právě dobudování Pražského okruhu představuje jedno z klíčových témat. V uplynulých letech se podařilo schválit zákon o urychlení výstavby liniových staveb, který vytváří podmínky pro zjednodušení a urychlení přípravy těch nejdůležitějších staveb a je potřeba tyto nové možnosti začít co nejrychleji využívat. To ale není řešením samo o sobě. Změna se skrývá v tom, že je třeba vkládat více energie do prosazování těch staveb, do přesvědčování a dosahování shody mezi všemožnými zájmy v území a nacházení dobrých technických řešení. A to se týká především nás, politiků, nemůžeme to přehazovat na nevolené úředníky.
Jaké změny jsou podle vás na Ministerstvu dopravy třeba?
Pokládám za důležité, aby – kdokoli to v budoucnu bude – ministr dopravy se svým úřadem co nejsilněji a co nejpečlivěji sledoval vývoj a opravdu týden po týdnu kontroloval, jak se daří příprava jednotlivých staveb a vstupoval do ní aktivně v okamžiku, kdy se nebudou plnit termíny v jednotlivých uzlových bodech přípravy záměrů a staveb, a ne až někdy v budoucnu, kdy budou dotčené strany definitivně rozhádané a zabetonované ve svých pozicích. Musíme ve výstavbě silniční i železniční infrastruktury postupovat v mnohem svižnějším tempu a neztrácet čas přešlapováním na místě.
Obáváte se, že současná ekonomická krize omezí investice do infrastruktury? Jak zkombinovat omezené finanční zdroje – i vzhledem ke státnímu dluhu – a výstavbu?
To je samozřejmě důležité téma, není pochyb, že končí čas rozmařilosti a finančních prostředků bude v budoucnu méně. Důležité kamínky do mozaiky řešení jsem už zmínil, musíme také více zapojovat komerční sektor, samozřejmě na základě vyhodnocení toho velkého současného projektu dálnice D4 od Příbrami na jih, která se právě staví jako PPP (Partnerství veřejného a soukromého sektoru, pozn. red.) projekt.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Zuzana Koulová