Poznatky z unikátního projektu Chodníky 300 pomohly opravy komunikací pro pěší zlevnit v průměru o 40 procent, jejich únosnost se přitom výrazně zvýšila. Důvodem jsou především modernější pracovní postupy. "Nově není například do soutěžních podmínek a rozpočtů zahrnut odvoz a placené skládkování vybouraných starých betonových chodníkových konstrukcí, pouze doporučujeme dodavateli tyto materiály recyklovat a zpětně zabudovat do stavebního díla. Právě tím si sníží vlastní náklady. Jako zcela novou podmínku realizace a převzetí díla městem Zlín zavedeme v nejbližší době kontrolní zkoušky únosnosti chodníkových těles předepsané projektem. Zhotovitel bude muset relevantním způsobem - obdobně jako v silničním a jiném stavitelství - i u běžné rekonstrukce chodníku na svůj náklad prokázat projektové parametry jeho únosnosti jako součást předávací dokumentace ke stavbě. Současně s tímto budou velmi jednoduchým způsobem upraveny zadávací soutěžní podmínky, kde nejen cena , ale i kvalita , jakost , technologická kázeň a termíny realizace budou soutěžními parametry," vysvětlil radní Jiří Viktorín, který je garantem projektu Chodníky 300.
Město Zlín nyní opravuje metr čtvereční chodníku v průměru za 1 401 korun včetně DPH. V minulých letech se přitom stejný úsek komunikace pro pěší rekonstruoval v průměru za cca 2 300 korun včetně DPH.
Díky projektu Chodníky 300 budou mít také obyvatelé města možnost zjistit, v jakém technickém stavu jsou komunikace, po kterých chodí a kdy dojde - v případech, kdy jsou poškozené - k jejich rekonstrukci. "Tyto informace najdou na našem webu www.zlin.eu, rozlišení skutečného technického stavu bude provedeno barevně. Do konce října budou tyto jednoduché mapové podklady hotové, na webu se objeví zřejmě ještě do konce letošního roku," prozradil Jiří Viktorín.
Zajistit, aby lidé chodili po kvalitních chodnících a to i v místních částech, je jednou z priorit současného vedení města. Pro rok 2012 uvolní na rekonstrukci chodníkových těles částku 18 milionů korun, což umožní opravit přibližně osm tisíc běžných metrů čtverečních chodníků. "Na území města máme celkem 297 kilometrů chodníků. Když na základě provedené pasportizace víme, že asi pětadvacet procent z nich ve velmi špatném stavu, pak tato obnova bude trvat minimálně devět let. Vše bude odvislé od finančních možností města. Osobně budu prosazovat, aby město investovalo do oprav chodníků už v příštím roce mnohem vyšší částku než 18 milionů korun. Na druhou stranu ale vím, že možnosti města jsou v současné době velmi omezené," uvedl Jiří Viktorín.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Zlin.eu