Původní autobusové nádraží v Šumperku bylo postaveno v akci „Z“ v roce 1975. Prakticky v nezměněné podobě terminál fungoval do ledna roku 2020. Příprava současné rekonstrukce začala v roce 2014. Samotná realizace byla zahájena v květnu 2019. V polovině ledna 2020 byl provoz nádraží přemístěn na Jeremenkovu a Fialovu ulici, dopravní režim musel být změněn i v okolí náhradních nástupišť.
„Všem občanům města a cestujícím děkuji za trpělivost. Jsem si vědom toho, že náhradní autobusové nádraží bylo zátěží pro cestující i okolní dopravu. Proto jsem velmi rád, že se z provizoria můžeme již za několik dnů vrátit zpět. Lidé se mohou těšit na moderní nádraží, vybavené chytrými technologiemi, které budou sloužit hlavně cestujícím. Jsem rád, že i přes omezení spojená s epidemií se nám podařilo splnit původní plán a dokončit rekonstrukci autobusového nádraží, včetně stavby parkoviště a cyklověže, ještě v roce 2020,“ řekl starosta Šumperka Tomáš Spurný.
V rámci projektu rekonstrukce autobusového nádraží byla postavena nová výpravní budova, jejíž přízemí je určeno pro veřejnost. Cestující zde budou moci využívat čekárnu, informační kancelář i sociální zázemí. Vnitřní prostory jsou klimatizované a pokryté wifi signálem. Ve zbytku budovy bude zázemí pro řidiče a správu nádraží. Výhodou při stavbě bylo použití modulárního systému CUBESPACE. Instalace tohoto systému je možná v jakémkoli ročním období a samotná hrubá stavba celé budovy trvala pouze dva dny.
Přístřešky autobusových zastávek mají zelené střechy s extenzivní výsadbou. Porost vysoký přibližně 60 centimetrů, tedy intenzivní typ zelené střechy, je na zastávce městské hromadné dopravy s logem města. Nádraží hlídá socha Merkura, ochránce cestujících.
„Udělali jsme maximum pro pohodlí a komfort cestujících. Celý prostor nádraží je bezbariérový, do projektu byly přidány smart funkcionality, významně posílena byla také zeleň. Cestující mají k dispozici nabíječky na mobil, wi-fi připojení, které je součástí bezplatné městské sítě wi-fi hotspotů, mobiliář doplnily chytré lavičky, nástupiště osvětlují chytré lampy, které reagují na pohyb. Chybět nebude ani sofistikovaný informační systém pro cestující či parkovací systém, který bude informovat o naplněnosti odstavných ploch,“ vyjmenoval místostarosta města Jakub Jirgl.
Rozsáhlou rekonstrukcí prošel také prostor u vlakového nádraží. Vzniklo zde nové veřejné parkoviště pro osobní automobily, cyklověž pro 118 kol a odstavná plocha pro autobusy. Nový povrch získala i Jesenická ulice, která revitalizovanou oblast protíná.
Investory výstavby přestupního terminálu je město Šumperk ve spolupráci se společností ČSAD Ostrava ze skupiny OSTRA. Společnost ČSAD Ostrava financovala novou výpravní budovu. O výstavbu nádraží se postarala Společnost Terminál Šumperk, což je sdružení brněnských firem IMOS, a.s. a PSN DS a.s.
Historie:
- 1949 - První vize o budování terminálu
- 1971 – 1972 - tvorba projektu
- 1973 – 1975 – stavba formou „Akce Z“, cena 3,4 mil. Kč
- Květen 2014 – architekt David Průša (PLATFORMA ARCHITEKTI s.r.o.) zpracoval studii „Modernizace autobusového nádraží Šumperk“, objednatel: ČSAD Ostrava, a.s.
- Listopad 2014 – firma Knesl + Kynčl s.r.o. zpracovala studii „Územní studie Jesenická“, objednatel: Město Šumperk
- Říjen 2015 - studii „Terminál Šumperk – dopravní připojení“ zpracoval: Cekr CZ s.r.o. objednatel: Město Šumperk
- Srpen 2016 – únor 2017 - zpracování koncepční urbanisticko - dopravní studie „Přednádražního prostoru autobusového a vlakového nádraží“, zpracovatel: Platforma architekti s.r.o. a Cekr CZ s.r.o., objednatel: Město Šumperk
- Březen 2017 – listopad 2018 - zpracování projektových dokumentací a výkon inženýrských činností - zpracovatel: Cekr CZ s.r.o., objednatel: Město Šumperk
- Září 2017 – podání žádosti - 73. výzva IROP „Výstavba a modernizace přestupních terminálů II“
- Leden 2019 až květen 2019 - výběrové řízení na zhotovitele stavby, podány nabídky 4 uchazeči
- Květen 2019 – podpis smlouvy se zhotovitelem stavby „Společnost Terminál Šumperk“ – společníci IMOS Brno, a.s. a PSN DS a.s.
- Červen 2019 – stavba začala
- Leden 2020 – přestěhování nástupišť na ulice Fialova a Jeremenkova
- Prosinec 2020 – Dokončení stavby, zahájení kolaudačního řízení
- 18. leden 2021 – Návrat cestujících na zrekonstruované autobusové nádraží
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV